Christian von Koenigsegg opatentował rewolucyjny samolot ze skrzydłem zamkniętym (closed wing), eliminującym opór aerodynamiczny.
Konstrukcja wykorzystuje giętkie sekcje skrzydeł sterowane silnikami, zastępując tradycyjne klapy.
Lotnicza rewolucja Koenigsegga Christian von Koenigsegg, twórca hipercarów o rekordowych prędkościach, opatentował futurystyczny samolot o zamkniętym skrzydle. Dokument patentowy złożony w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) ujawnia konstrukcję, w której skrzydła łączą dziób i ogon, tworząc pierścień. Rozwiązanie eliminuje problem końcówek skrzydeł generujących opór indukowany – zjawisko powstające, gdy strefy różnego ciśnienia stykają się na krawędzi skrzydła, tworząc turbulencje, czyli fachowo mówiąc powietrzne wiry wstępne.
Innowacje techniczne System wykorzystuje szereg silników elektrycznych i drążków sterujących, które wyginają giętkie sekcje skrzydła. Dzięki temu:
-
Zmienia się geometria skrzydła w trakcie lotu (start, przelot, lądowanie) bez użycia klasycznych klap.
-
Konstrukcja pełni funkcję naturalnego wspornika, zwiększając stabilność. Według patentu samolot zużyje o 15–30% mniej paliwa na typowej trasie 10 000 km (6200 mil) lub zwiększy zasięg przy tej samej pojemności zbiorników.
Kontekst ekologiczny i wyzwania Jak podaje NOAA (Narodowa Administracja Oceaniczna i Atmosferyczna), lotnictwo odpowiada za 3.5% globalnego ocieplenia. Projekt Koenigsegga wpisuje się w walkę o redukcję emisji, jednak droga do komercjalizacji jest daleka. Brakuje danych o testach prototypów, a przemysł lotniczy wymaga lat certyfikacji nowych konstrukcji.
Historyczne powiązania motoryzacji z lotnictwem To nie pierwsze takie przedsięwzięcie producenta aut:
-
Ford stworzył legendarnego Tri-Motor (1926), zwanego „Blaszaną Gęsią (ang. The Tin Goose)”.
-
Saab promował hasło „dziedziczący technologię z sektora lotniczego”, wykorzystując doświadczenie lotnicze w produkcji aut.
-
Honda produkuje odrzutowce Honda Jet jak model Honda HA-420, a Rolls-Royce dostarcza silniki dla Airbusów