Nowe przepisy dla autonomicznych ciężarówek: rewolucja w transporcie towarowym w USA

Ustawa America Drives Act dąży do ujednolicenia przepisów dla autonomicznych ciężarówek w USA, umożliwiając ich działanie bez kierowców.

Projekt ma przyspieszyć wdrożenie technologii, by przeciwdziałać niedoborom kierowców i zwiększyć efektywność transportu.

Projekt ustawy America Drives Act, zaprezentowany przez kongresmena Vince’a Fonga, dąży do stworzenia ogólnokrajowych ram prawnych dla autonomicznego transportu towarowego w USA. Projekt ma wyeliminować luki prawne, przeciwdziałać deficytowi kierowców oraz usprawnić przewóz ładunków. Ustawa wskazuje na chroniczny niedobór kierowców ciężarówek jako główny problem, który automatyzacja mogłaby rozwiązać.

Według propozycji Departament Transportu (Department of Transportation, DOT) otrzymałby uprawnienia do nadzoru nad autonomicznymi ciężarówkami. Kluczowym zapisem jest dopuszczenie pojazdów autonomicznych poziomu 4 i 5 (SAE Level 4/5) do poruszania się między stanami bez kierowców ani operatorów zdalnych. Autonomiczne ciężarówki byłyby zwolnione z limitów czasu jazdy (HOS) oraz obowiązkowych badań na obecność substancji psychoaktywnych.

 

Fong argumentuje, że Stany Zjednoczone pozostają w tyle za Europą i Chinami, gdzie autonomiczny transport towarowy rozwija się szybciej. Obecnie 35 stanów dopuszcza testy lub wdrożenia autonomicznych ciężarówek, ale niespójne prawo utrudnia szersze zastosowanie. Ustawa utrwaliłaby interpretację z 2018 roku, że federalne przepisy bezpieczeństwa (FMVSS – Federal Motor Vehicle Safety Standards) nie wymagają obecności człowieka za kierownicą. Nakazuje też aktualizację przepisów dla systemów autonomicznej  jazdy (ADS – Automated Driving Systems) do 2027 roku, usuwając wymogi „ludzkie” takie  jak konieczność odpoczynku.

Kontrowersje społeczne i rynek pracy

Sektor wskazuje na permanentny deficyt kadr, jednak przyczyny tego zjawiska są różnie interpretowane: przewoźnicy podkreślają brak specjalistów, a kierowcy – nieatrakcyjne warunki zatrudnienia. Prezes związku zawodowego Teamsters, Sean O’Brien, podkreśla w rozmowach z mediami (np. FreightWaves), że wdrożenie technologii musi iść w parze z ochroną miejsc pracy: „Umowy powinny uwzględniać efektywność, ale też zabezpieczenia dla pracowników dotkniętych automatyzacją. Priorytetem jest tworzenie nowych miejsc pracy”. Wysoka rotacja pracowników (zwłaszcza po pierwszym roku pracy) jest problemem, który autonomiczne ciężarówki mogłyby złagodzić, obsługując nisko opłacalne trasy.

Źródło: Department of Transportation,  (DOT)