Tesla może nie być już w stanie sprzedawać swoich samochodów elektrycznych w Kalifornii

  1. Kalifornia grozi zawieszeniem licencji sprzedaży Tesli z powodu zarzutów fałszywej reklamy systemów Autopilot i Full Self-Driving.

  2. Departament Pojazdów Mechanicznych (DMV) oskarża producenta o wprowadzanie klientów w błąd co do możliwości autonomicznej jazdy.

  3. Sankcje mogą uderzyć w główny rynek Tesli w USA tuż przed wygaśnięciem federalnych dopłat do EV.


Sprzedaż Tesli na terenie Kalifornii stoi pod znakiem zapytania z powodu toczącego się postępowania prawnego. Firma z Austin od lat pozywa ten stan o nierzetelną reklamę technologii jazdy półautonomicznej.

Spór o nazewnictwo technologii
Kalifornijski Departament Pojazdów Mechanicznych (DMV) oskarżył Teslę o wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez marketingową nomenklaturę. Zdaniem agencji, określenia „Autopilot” i „W pełni autonomiczny” (Full Self-Driving, FSD) sugerują pełną autonomię, której systemy nie oferują nawet w 2025 roku. Spór sięga 2021 r., gdy regulator wykrył rozbieżności między deklaracjami dla klientów a informacjami przekazywanymi instytucjom nadzorczym.

Konsekwencje prawne
W toczącym się pięciodniowym przesłuchaniu w Sacramento DMV zabiega o czasowy zakaz działalności dealerskiej marki. Ewentualna blokada sprzedaży pozbawiłaby Teslę jej największego rynku w USA. Termin nakłada się na planowane wygaśnięcie federalnej ulgi podatkowej na zakup EV (pojazdów elektrycznych). Producent utrzymuje, że zamieszczane ostrzeżenia wystarczająco precyzują ograniczenia systemów.

Źródło: California DMV, NHTSA

Media: Tesla.com